Kategorie produktów

Świadomie i ze smakiem – wybory współczesnego konsumenta

Wtorek, 08 grudnia 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 12/178. Grudzień 2020
Produkty innowacyjne, zdrowa żywność, wyroby lokalne i wyjątkowe – tego szuka współczesny konsument. Trendy ciągle ewoluują, a świadomy klient coraz uważniej przygląda się temu co wybiera. Jakość, skład i pochodzenie surowców czy innowacyjne podejście do jego produkcji bądź designu coraz silniej wpływają na decyzje zakupowe.
Z roku na rok trendy konsumenckie ulegają ewolucji – niektóre przybierają na sile, pojawiają się nowe, te niszowe rozszerzają się na inne części świata… W ciągu ostatnich lat niezmiennie na topie jest ekologia i czysty skład – klienci są coraz bardziej wyedukowani w kwestii zdrowia, a także czynników wpływających na jakość produktu. Chętniej też wybierane są produkty innowacyjne – czyli wyjątkowe w swej kategorii poprzez zastosowaną technologię produkcji, sposób prezentacji, opakowanie itp. Niebagatelny wpływ na zachowania konsumenckie miała też pandemia COVID-19, która przewartościowała podejście wielu klientów do zakupów.

Ekologicznie w każdym sklepie

Produkty bio i eko zawładnęły sklepowe półki już kilka lat temu. Obecnie wiele placówek posiada nawet całe alejki wyłącznie z takimi produktami. Na wzrost zainteresowania zdrowym trybem życia producenci odpowiadają bardzo szybko tworząc coraz to nowe pozycje w swoich portfoliach.

Sam ekologiczny produkt przestaje jednak wystarczać. W ostatnim czasie klienci kierują się przy swoich wyborach także postawą producenta. Jeśli ten dba o środowisko i reprezentuje proekologiczne strategie, klient bardziej ufa jego produktom. Co więcej – istotne jest też podejście samego sklepu do tego wątku. Według raportu Green Generation „Wspólnie na rzecz Ziemi”1 80% badanych konsumentów zauważa podczas zakupów różne nieekologiczne praktyki sklepów. Do tego coraz więcej osób jest przekonanych, że ich jednostkowe wybory mają znaczenie – z raportu „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego” zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia2 wynika, że 31% badanych jest przekonana, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko.

Jak się okazuje – sytuacja epidemiologiczna wpłynęła na pogłębienie postaw proekologicznych. Poparciem tego trendu są badania GfK. W raporcie „TrendKey w Koronie” instytut podkreśla, że od momentu wybuchu epidemii COVID-19 trend troski o środowisko (ang. eco-conscience) wzrósł o cztery pozycje w rankingu, a trend poszukiwania bezpieczeństwa (ang. seeking safety) o dwie3.

Roślinne inspiracje

Trend wegetariański i wegański ściśle powiązane są z postawą proekologiczną. Nawet konsumenci, którzy nie wykluczyli całkowicie produktów mięsnych ze swojej diety, chętnie sięgają po tzw. produkty „wege”, w przekonaniu, że nie tylko pozytywnie wpływają na swój organizm, ale też na planetę. Wegetarianizm czy weganizm coraz częściej traktowane są jako zdrowy nawyk, a przez niektórych jako styl życia.

Nie dziwi zatem fakt, że w kampaniach i reklamach wiele firm podkreśla znaczny udział produktów roślinnych w swoim portfolio. Nie bez znaczenia są też certyfikaty, a także oznaczenia na produktach.

Nielsen podaje, że produkty wegetariańskie i wegańskie stanowią coraz większy udział w rynku. Szacuje się, że roczna wartość sprzedaży produktów „wege” wynosi już ponad 440 milionów złotych. Instytut podaje, że największą wartość spośród wszystkich bezmięsnych produktów stanowią mleka roślinne.

Wyjątkowo i innowacyjnie

Dużą popularnością mogą pochwalić się obecnie produkty innowacyjne. Są nimi takie wyroby, które cechują się wyjątkowym smakiem, opakowaniem czy spełniają potrzeby, których dotychczas nie realizował żaden inny.

Jednym z instytutów uważnie przyglądających się rozwojowi innowacji na polskim rynku jest Nielsen. Jego eksperci zauważyli, że w wielu przypadkach pandemia skomplikowała plany wprowadzania nowatorskich rozwiązań. W tym czasie kluczowa okazała się elastyczność. Sukcesem okazały się m.in. linie produktów antybakteryjnych oraz wspierających odporność. Swoją szansę dostały niszowe innowacje, choćby firmy zajmujące się wysyłką warzyw i owoców online.

Klienci nieustannie poszukują rozwiązań ułatwiających codzienne życie, zakupy czy gotowanie. Stąd też rynek FMCG jest bardzo chłonny jeśli chodzi o wprowadzanie innowacji. Pozwalają one przedsiębiorcom nie tylko utrzymać, ale też zwiększyć zyski. Dodatkowo firma, która dba o swój rozwój w tym kierunku jest zwykle postrzegana jako kreatywna i dbająca o konsumenta.

E-commerce na topie

Z roku na rok e-commerce zyskuje na znaczeniu. Do jego dynamicznego rozwoju przyczyniła się pandemia. Wiele sklepów zostało wręcz zmuszonych do rozwinięcia sprzedaży internetowej, by uniknąć bankructwa. Jak się okazało – większość funkcjonujących na rynku sieci, a także placówki niezależne, doskonale sobie radzą sprzedając swoje produkty w ten sposób.

Według badania GfK „CoronaMood” – 37% Polaków przekonało się do zakupów online. Co więcej – chcą oni korzystać z tego rozwiązania częściej niż kiedyś. Oprócz wygody, e-commerce ma wartość, która obecnie stała się priorytetem – zakupy dokonywane za pośrednictwem internetu są bezpieczne.

Współczesny konsument jest niezwykle wymagający. Dlatego przed producentami nieustannie stoi zadanie udoskonalania oferty, a także sposobów prezentacji produktu czy form jego szybszego i wygodniejszego dostarczania klientom. Standardem stały się wyroby nie tylko smaczne, ale też o wysokiej jakości i spełniające jednocześnie kryteria innowacyjności oraz nowoczesności.

Joanna Kowalska
Redaktor




1 https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/01/GreenGeneration_WspolnieNaRzeczZiemi.pdf
2 https://arc.com.pl/-Nie-ekologiczne-zakupy-Polakow-blog-pol-1568893745.html
3 https://insights.gfk.com/pl-pl/report_gfk_trendkey



tagi: handel , święta , Boże Narodzenie , sprzedaż , konsument , rynek spożywczy , produkty spożywcze ,